Finn World Masters eli ikämiesten (yli 40v.) MM-kilpailuissa aletaan lähestyä tositoimia.
Kalusto on tuotu paikalle erilaisten vaiheiden ja järjestelyjen kautta: pakkaus Pansiossa/Turussa, Mann-lines Ro-Ro-laivalla Harwich:iin, sieltä pick up auto-rallia Portsmouth:iin ja takaisin kertaa kaksi…yksinkertaista, mutta ei ihan arkipäiväistä. Monen muotoista lomaketta on täytetty : entry form, list of commercial items, standard shipping note, ESTA-application, insurance x and y…Yacht Club temporary membership…”pls re-send once more You documents…”. Eipä näistä ongelmaa, kun motivaatio on kohdallaan.
Sitten vielä seilorit perille eri reittejä: passijonoja, lomakkeita, koneenvaihtoja, torkahtelua, kunnes niskan heilautus herättää…täällä ollaan.
Kontit purettiin ensi töiksi. Kaikki oli prima-kunnossa, mutta niin oli pakkausmestari Ajangon pakkaustekniikkakin priimaa.
Järjestelyt paikan päällä ovat yhdistelmä Britti-imperiumin kohteliasta muodollisuutta (pls fill this from..), Karibian letkeyttä ja saksalaisten tarkkuutta mittauspariskunnan toimesta ”You need to have Your paperszz ind order!!” – Alles gut.
Hiekka on valkoista, meri turkoosin värinen ja palmut huojuvat. Lentokalaparvia liitää jollan ohi. Matkaesitteiden lupaukset ovat pitäneet.
Vesille olemme ehtineet kaksi kertaa. Vesi on lämmintä +28/29, haaste on vaan pukea riittävän vähän, mutta olla silti hyvin suojattu auringolta. Ilma on +30-32 ja kosteutta piisaa. Liikaa ei voi vettä juoda, liian vähän helpostikin.
Keitä täällä sitten on paikalla? Viklamestari Seppo, mestaruuksia jo 70-luvulta, kaiken nähnyt, kerran veneellä Karibiallekin seilannut. Taktiikkavelho Harri, purjehduksen luonnonlapsi ja urheilun ammattilainen, Olympia-sailor Mathias, Kiel MM 6, Olympiaregatt Talliin -80, maileja on. Finn-master Krisse 80-luvulta, ajalta jolloin miehet ja mastot olivat rautaa, painoliivit olivat päällä eivätkä vatsassa, Miwaukee, Hyeres, Palma…. Kirjuri nro 22, Laser-kisoja, muistoja valtamerten tropiikin lämpimistä kuutamoyöistä…kuuntelijat torkahtelevat…
Kohta ”practice race” ja paikalle tulon monimutkaisista järjestelyistä päästään yksinkertaisempaan tavoitteeseen: seuraava merkki ja sinne nopeasti.
Mutta – virtaa, shiftejä, reikää riittää…tarkkana!
FIN-22